Každého z nás to čeká, že se ocitně ve věkovém období, kdy bude seniorem. Organismus v tomto období  pracuje jinak než organismus mladý, neopotřebovaný. Potřebuje jiné množství kalorií, aby byl schopen zpracovat energetický příjem optimálně pro tělo. Potrava by měla být jinak složená, častější  a měla by obsahovat tolik živin, minerálů a vitamínů, aby naše tělo v seniorském období bylo optimálně živeno.
keříková rajčata
 
Jaká jsou pravidla správné seniorské výživy?
 
1/Dbejme na to, aby naše strava byla co nejpestřejší. Dejme si záležet, aby porce byli složené s masných, mléčných bílkovin, bylo zde dostatek zeleniny a ovoce nejlépe čerstvého.
 
2/Porce by měly být menší a jídlo bychom si měli plánovat nejlépe 5x- 6x denně.  Je to velmi důležité, protože organismus v menších porcích dokáže dobře stravu zpracovat a živiny se mohou dobře vstřebat. Menší porce nepůsobí trávicí obtíže, protože zatěžují minimálně žaludek a střeva.
 
3/ Dejme přednost před lahůdkami z rychlého občerstvení teplé stravě doma připravené a co nejméně ohřívané.
 
4/Snažme se vyvarovat se zácpy. Zařazujme do jídelníčku dost vlákniny nebo alespoň kompotů. Nesnášíme li syrové ovoce nebo zeleninu, sáhneme po celozrném pečivu, ovesných vločkách a podobných potravinách. Vžy dáme přednost přírodním prostředků, od chemických projímadel.
potraviny na salát
 
5/Dbejme na to, abychom  měli v pořádku chrup. Špatně rozkousané jídlo nejen bere chuť k jídlu, ale způsobuje zažívací potíže. Naše správná výživa je pak ohrožena.
 
6/V době seniorské se také snadněji ukládá tuk a to, co jsme dříve vyběhali, dnes ulpí na břiše či zadečku. Proto je důležité si občas propočítat, kolik kilojoulů do sebe dostáváme a zda je toto množství odpovídající naší postavě, zaměstnání. Pokud zjistíme, že jsme přes limit, je vhodné si jídelníček vhodně upravit  alespoň přibližně se jím řídit.
 
Co na závěr?
Dbejte na svou výživu v každém věku, vyplatí se to.

Co nám prospívá v seniorském věku
Ohodnoťte příspěvek